خرم‌آباد: کمپ‌های غیرمجاز لرستان بعد از سه سال وعده‌و وعید متولیان امر، همچنان در عدد 60 باقی مانده‌اند تا امید به ترک ‌فضای استان توسط این کمپ‌ها به ناامیدی بدل شود.

معتادان

 به گزارش مهر، از کوچه‌ها و خیابان‌های شهر که عبور می‌کنی روی دیوار، تیرهای برق و حتی درختان زبان بسته اطلاعیه‌هایی از فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد چسبانده شده و روی آن شماره‌هایی برای تماس متقاضیان درج شده است؛ کمپ‌هایی که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود و گویا ترک اعتیاد در استان لرستان به تجارتی جدید تبدیل شده است؛ تجارتی که برخی از کنار آن نان می‌خورند و برخی دیگر که نام معتاد را یدک می‌کشند عذاب می‌کشند! سال1389 بود که نخستین مسئول لرستانی از وضعیت کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز فریاد سر داد و لب به انتقاد گشود. این مسئول کسی نبود جز معاون اداره کل بهزیستی استان لرستان که سخنانش پس از انعکاس در رسانه‌ها به موضوع اول شورای سلامت استان تبدیل شد تا مدتی رسانه‌های استان درگیر موضوع کمپ‌های ترک اعتیاد باشند. شجاع کرمی البته راهکار هم ارائه داد و گفت: احساس می‌شود که باید بین نهادهای مجری و دست‌اندرکار یک وحدت رویه قانونی در سطح استان ایجاد شود تا بتوانیم یک چارچوب قانونی هدفمند و دارای ضابطه در سطح استان در مورد کمپ‌های ترک اعتیاد ایجاد کنیم.

جلسه فوق‌العاده

و اما پس از اظهارات معاون بهزیستی استان لرستان موضوع کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد مدتی به صدر اخبار رسانه‌های استان آمد تا این بار شورای سلامت استان در واکنش به نگرانی‌ها اقدام به برگزاری جلسه شورا با این موضوع کند. در این جلسه بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز از وضعیت موجود انتقاد کرد و گفت: ما در حال حاضر نگران شرایط بهداشتی حاکم بر این اماکن هستیم و یکی از نکاتی که موجب ترس ما شده این است که ما شاهد بروز و شیوع برخی بیماری‌های واگیردار از طریق این مراکز در سطح جامعه باشیم. اردشیر شیخ آزادی در این جلسه از رشد قارچ‌گونه این مراکز نیز ابراز نگرانی کرده و گفته بود که در حال حاضر این مراکز فضای فیزیکی استانداردی ندارند و حداقل‌های بهداشت فردی هم در آنها رعایت نمی‌شود.

استاندار هم پای کار آمد

از دیگر افرادی که برای ساماندهی وضعیت موجود پای کار آمد و به مسائل مطرح شده واکنش نشان داد حبیب‌الله دهمرده، استاندار لرستان بود؛ استانداری که نخستین اردوگاه نگهداری از معتادان را با کمک دیگر دستگاه‌ها طی سال‌جاری افتتاح کرد. استاندار لرستان با اشاره به اینکه دستگاه‌های متولی باید هر چه زودتر نسبت به ساماندهی این مراکز اقدامات لازم را انجام دهند، بیان داشت: دستگاه‌های متولی در این زمینه باید طی بازدید میدانی از این مراکز غیرمجاز نسبت به تعطیل کردن آنها اقدام کنند.

کمپ‌های ترک اعتیاد در آمارها

و اما بد نیست در کنار اظهارات متولیان امر به آمار ارائه‌شده توسط هر نهاد از فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز در لرستان اشاره‌ای شود تا به ابعاد مختلف این موضوع بیشتر واقف شویم. در این زمینه نیز نخستین کسی که آمار کمپ‌های غیرمجاز را ارائه داد همان معاون بهزیستی استان لرستان بود. شجاع کرمی در صحبت‌هایش در این مورد گفته بود که مطابق آمارها در حال حاضر (یعنی سال89) حدود 66کمپ ترک اعتیاد در استان فعالیت دارند که تنها شش مرکز از این تعداد دارای مجوز هستند. اندکی بعد مسئولان علوم‌پزشکی در جلسه شورای سلامت، آمار خود را رو کردند تا رئیس دانشگاه علوم پزشکی بگوید که در حال حاضر (یعنی همان سال89) حدود 33مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد در این استان وجود دارد که در هیچ جایی این مراکز ثبت نشده است. کمی بعدتر رئیس دانشگاه علوم پزشکی در جلسه شورای مواد‌مخدر آمار دیگری را رسانه‌ای کرد که پس از بررسی‌ها به آن دست یافته بود. شیخ‌آزادی گفت که مطابق برآوردهای صورت گرفته بین 50 تا 80کمپ ترک اعتیاد در لرستان فعالیت دارند که از این تعداد تنها شش کمپ دارای مجوز قانونی هستند. وی آمار قابل تامل دیگری هم ارائه کرد و آن اینکه در این کمپ‌های غیرمجاز بیش از 30هزار معتاد پذیرش شده‌اند که مقایسه این آمار با رقم 19هزار نفری که در کمپ‌های مجاز پذیرش شده‌اند خود
به تنهایی گویای حضور فعال مراکز غیرمجاز در این زمینه بود.

اظهارنظرها و علامت سؤال‌ها

پرونده کمپ‌های غیرمجاز به سال‌91 هم کشیده شد تا در آخرین اظهارنظرها مدیرکل بهزیستی استان لرستان باز هم به ارائه آمار فعالیت کمپ‌های غیرمجاز بپردازد؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد باید ظرف سه سال گذشته حل می‌شد. همایون عمودی‌زاده در آخرین آمار خود با بیان اینکه 60 مرکز ترک اعتیاد بدون مجوز در استان فعالیت می‌کنند، گفته است که مجوز پلمب این مراکز گرفته شده و درصورتی که این مراکز شرایط لازم برای مجوز‌دار شدن را داشته باشند سازمان بهزیستی مجوز فعالیت به آنها را می‌دهد و در غیراین صورت پلمب می‌شوند! این اظهارنظر مدیرکل بهزیستی لرستان در واقع آب پاکی را روی دست مردم و مسئولان می‌ریزد؛ یعنی اینکه سه سال زمان صرف شده و علاوه بر اینکه از تعداد مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز در استان کاسته نشده بلکه هم آمار افزایش یافته و هم مسئولان در حال دست‌دست کردن برای تعطیلی این مراکز هستند.

کد خبر 195288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز